Integritetspolicy och GDPR

Integritetspolicy

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, telefonnummer, e-postadress, adress. Syftet med en sådan behandling är för att kunna upprätta bygglovsritningar, skicka offert/uppdragsbeställning/fakturor. 

Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke till behandlingen. Ett återkallande påverkar inte lagligheten av behandlingen innan samtycket återkallades.

Vi har fått dina uppgifter från formuläret du har fyllt i via hemsidan, www.svenskbygglovservice.se

Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är att du påbörjat kontakt med oss. Dina uppgifter kommer att sparas i maximalt 5 år från första kontakt, detta för att en godkänd bygglovsansökan är aktuell i 3 + 2 år. 

De personuppgifter vi behandlar om dig delas ej med extern part. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via kontaktformuläret på hemsidan. Du når vårt dataskyddsombud på samma sätt som ovan anges. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen

Lagring av personuppgifter (GDPR)

Lagring av personuppgifter (GDPR)

Den 25 maj 2018 trädde Dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. GDPR gäller i alla EU-länder och ersatte den tidigare Personuppgiftslagen (PUL).

Syftet med GDPR är att stärka din trygghet som kund och säkerställa att hantering och lagring av dina personuppgifter sker på ett korrekt sätt. Hos Svensk Bygglovservice värnar vi om din integritet och ser till att dina uppgifter hanteras ansvarsfullt.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är information som kan identifiera dig som individ, såsom namn, adress, telefonnummer eller e-post. Information kopplad till dina bygglovsprojekt, såsom ritningar och tekniska uppgifter, räknas inte som personuppgifter utan behandlas som affärshemligheter och omfattas av bokföringsregler.

Varför behöver vi lagra dina personuppgifter?

Svensk Bygglovservice har ett berättigat intresse av att lagra kunders personuppgifter för att kunna hantera projekt, fakturering och kundkontakt. Vi sparar även uppgifterna för arkivering i minst 10 år efter avslutat projekt, vilket är nödvändigt för att uppfylla bolagets ansvarstid samt möjliggöra intern utveckling och utbildning.

Hur lagrar vi dina personuppgifter?

Dina uppgifter lagras lokalt på våra säkrade arbetsenheter, i moln- och backuptjänster samt långtidsarkiveras på en sluten server. Vi vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa högsta möjliga skyddsnivå för dina personuppgifter.

Vem är ansvarig för dina personuppgifter?

Svensk Bygglovservice är personuppgiftsansvarig och ansvarar för att dina uppgifter hanteras enligt gällande regler.

Vad gör vi med dina personuppgifter?

Vi behandlar enbart nödvändiga personuppgifter för att kunna fullfölja våra tjänster. Vi samlar inte in känsliga personuppgifter, men om du som kund anger sådan information i fritextfält kan den lagras tillfälligt.

Så fungerar det:
Vi uppmanar dig som kund att undvika att dela känslig information i fritextfält. Du har alltid rätt att få en kopia av de uppgifter vi lagrar om dig.

Kommunikation via e-post och SMS

Vi använder e-post och SMS för att hålla kontakt under projektets gång. Om du inte önskar få meddelanden efter projektets avslut, kan du enkelt meddela oss så tar vi bort dig från framtida utskick.

Om något skulle inträffa

Vid ett eventuellt dataintrång eller förlust av uppgifter anmäler vi händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och informerar dig inom tre arbetsdagar.

Rätt att få uppgifter raderade

Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter. Icke-personlig information om projekt berörs dock inte av denna rätt eftersom den omfattas av affärssekretess.

Så fungerar det:
Du kan när som helst kontakta oss på info@svenskbygglovservice.se för att begära ut eller radera dina personuppgifter.

Marknadsföring

Svensk Bygglovservice kan inom 24 månader efter avslutat projekt kontakta dig med marknadsföring inom rimliga gränser, baserat på den rättsliga grunden intresseavvägning.